امروز : 31
ديروز : 7
افراد آنلاين : 1
همه : 2896
 
نوشته شده توسط : هايپر جيم

تردميل در مقايسه با ساير وسايل ورزشي يكي از دستگاههاي پر كاربرد خانگي ست و با وجود اين كه كار با آن بسيار ساده است خيلي از افراد به طور صحيح از آن استفاده نمي كنند. امروزه استفاده از تردميل به قدري رايج شده است كه بيشتر مردم وقتي تصميم به كاهش وزن و ورزش در خانه را مي گيرند اولين گزينه انتخابي آنها دويدن يا پياده روي بر روي تردميل است.البته تردميل به علت اينكه دستگاهي هوازي ست براي اين منظور انتخاب مناسبي مي باشد.

در اين مقاله قصد داريم كه بررسي كنيم تردميل تا چه ميزان در كاهش وزن موثر است و و براي رسيدن به هدف چه مدت و با چه شدتي بايد ورزش كرد.

برخي از پزشكان متخصص در اين زمينه معتقدند كه هر نوع ورزش هوازي از قبيل تردميل بيش از ساير حركات ورزشي بر روي كاهش وزن افراد موثر است. اگر قصد داريد براي سلامتي يا تناسب اندام ورزش كنيد، بايد حداقل مدت ورزش كردن شما 15 تا 20 دقيقه باشد و تمريني كه انجام مي دهيد اكثر عضلات شما يا لااقل عضله هاي اصلي بدنتان را وادار به حركت كند. تردميل از اين لحاظ گزينه مناسبي ست. شدت ورزش كردن هم بايد به نحوي باشد كه ورزشكار به نفس نفس بيفتد اما در حد متعادل(نه خيلي شديد و نه خيلي كند).

اگر مي خواهيد تردميل را براي انجام هدف خود انتخاب كنيد بايد گزينه هاي ذكر شده در پاراگراف بالا را در خصوص تمرين با آن اجرا كنيد تا به نتيجه مطلوب برسيد، يعني به مدت 20دقيقه با شدت و سرعت متوسط ورزش كنيد (به گونه اي كه در حين ورزش بتوانيد سوت يا حرف بزنيد) و سعي كنيد بيشتر عضلات خود را درگير كنيد.اگر در زمان استفاده از آن به اين نكات توجه كنيد مي تواند براي شما ورزشي مفيد باشد.

تردميل و بايد ها و نبايدهاي استفاده از آن/تردميل بخريم آيا؟

همانطور كه استفاده از اين وسيله ورزشي براي بدن خوب است اگر در حين استفاده يا خريد آن به چند نكته ساده توجه نكنيد مي تواند به بدن شما آسيب هم برساند.مثلا اگر در هنگام خريد دقت نشود و تردميل نامناسبي انتخاب كنيد ، بدون گرم كردن بدن شروع به ورزش با شدت بالا كنيد، قبل از سرد كردن بدن از آن پياده شويد، هنگام ورزش پا برهنه باشيد و يا از كفش و لباس مناسب استفاده نكنيد در اين صورت اين حركات نه تنها ورزش را براي بدن مفيد نمي كند بلكه مي تواند به آن صدمه نيز بزند.

همچنين استفاده از اين وسيله ورزشي براي كودكان و سالمندان و يا كساني كه به دلايل مختلف دچار عدم تعادل هستند توصيه نمي شود و استفاده از تردميل مي تواند براي آنها خطرساز شود اما بقيه افراد به راحتي مي توانند با استفاده از آن ورزشي سالم و جذاب را انجام دهند. پس هنگام استفاده از تردميل دقت كنيد تا جهت جلوگيري از فشار و ضربه به قسمت تحتاني بدن حتما در هنگام دويدن بر روي نرمه پا فرود كنيد نه پاشنه آن البته تردميل تا حد زيادي فشار ناشي از دويدن را كم مي كند به همين خاطر دويدن بر روي آن به نسبت زمين ساده تر است و خستگي و فشار كمتري به دنبال دارد.

در كل افراد بعد از سن 50 سال كم كم در بينايي و شنوايي ضعيف ترمي شوند و اين روند به صورت كند ادامه پيدا مي كند تا در سنين بالا دچار عدم تعادل در وضيت جسمي خود مي شوند و همين امر استفاده از تردميل را براي آنها مشكل مي كند.

همانطور كه پيش از اين هم ذكر كرديم ورزش با تردميل بايد با شدت و سرعت متوسط انجام گيرد و بالا رفتن ضربان قلب تنها مجاز است تا به 80 در صد ماكسيمم حالت خود برسد ،اما مي توانيد در صورت توانايي بدن مدت تمرين خود را افزايش دهيد.

براساس نظر سازمان بهداشت جهاني، ورزش صحيح و مناسب براي بدن ورزشي ست كه شخص بعد از انجام آن احساس شادي و نشاط كند و دچار خستگي و فشار زياد نشود،اگر فردي پس از انجام حركات ورزشي دچار ضعف و خستگي زياد شد در واقع در انجام ورزش افراط كرده و به جسم و روح خود صدمه زده است.

امروزه به دليل ماشيني تر شدن زندگي و همچنين كمبود وقت آزاد براي انجام ورزش و فعاليت بدني و اينكه اكثر افراد به خاطر شرايط زندگي و كار خود ساعتها در پشت ميز ادارات نشسته و هيچگونه فعاليتي ندارند ، همچنين خوردن غذاهاي آماده و فست فود سبب افزايش وزن و چاقي در افراد و بروز بيماري هايي از جمله فشار و قند خون شده است.

چون اين نحوه زندگي براي افراد وقتي باقي نمي گذارد تا به باشگاه بروند يا در طبيعت ورزش كنند، استفاده از وسايل ورزشي خانگي نظير تردميل،دوچرخه ثابت و الپتيكال در كاهش وزن و كسب سلامتي قطعاٌ مفيد مي باشد.

در واقع از آنجايي كه تردميل يك ورزش هوازي محسوب مي شود و استفاده از آن مصرف اكسيژن بدن را بالا برده و سبب افزايش ضربان قلب تا 2 يا حتي 3برابر مي شود و متابوليسم را بيشتر ميكند بسيارمفيد است.

البته حتما توجه داشته باشيد كه هنگام راه رفتن و دويدن بر روي تردميل نبايد دستگيره‌هاي آن را نگه داريد. زيرا زماني كه بر روي تردميل مي دويد ، حالت بدن شما بايد شبيه زماني باشد كه بر روي زمين مي دويد (قسمت بالايي بدن و دستها هم به سمت جلو و عقب در حركت باشد) اما زماني كه دستگيره ها را مي گيريد فقط قسمت تحتاني بدن حركت مي كند و همين امر علاوه بر اينكه تاثير ورزش و كالري سوزي را در بدن شما كم مي كند سبب عدم تعادل نيز مي گردد. وقتي كه بر روي تردميل راه مي‌رويم و يا مي‌دويم بايد تمام فرم بدن به شكل زماني باشد كه برروي زمين ورزش مي كنيد.در زمان استفاده از تردميل مانند ساير ورزش هاي ديگر انجام دم و بازدم صحيح را فراموش نكنيد.

استفاده از تردميل راه هاي مختلفي دارد اما يكي از روش‌هاي ساده و پر كاربرد استفاده از آن روش پلكاني است، كه حدود 30 دقيقه زمان نياز دارد در اين حالت به صورت پلكاني در هر يك دقيقه يك درجه سرعت تمرين خود را بالا ببريد.به عنوان مثال اگر با سرعت 2 شروع به حركت مي كنيد در هر دقيقه يك پله افزايش سرعت دهيد تا سرعت شما به 10 برسد و پس از آن هم به صورت منفي در هر دقيقه 1 پله سرعت را كاهش دهيد تا دوباره به حالت اوليه باز گرديد، اين روش به علت اينكه كم كم بدن را آماده سرعت بالا مي كند هم ساده و بدون فشار است و هم براي كالري سوزي و كاهش وزن بسيار مفيد و طرفداران بسياري دارد

يكي از روشهاي ديگر تمرين با تردميل روش پلكاني نامنظم است.در اين حالت بعد از گرم كردن بدن به مدت 5 دقيقه ، ابتدا از سرعت كم بر روي تردميل راه‌ ميرويد سپس بعد از يك دقيقه به اندازه 2 يا 3 پله سرعت را بالا ببريد( 2 دقيقه با همان سرعت بدويد ) سپس دوباره چند درجه سرعت را كاهش و همين روال را چندين بار تكرار كنيد، اين افزايش و كاهش سرعت سبب مي‌شود تا ضربان قلب شما بالا رفته موجب افزايش متابوليسم بدن مي شود وچربي‌سوزي را هم افزايش مي دهد.

تردميل ورزشي است كه به دليل داشتن امكان نمايش ضربان قلب به شما كمك مي كند تا از صحيح بودن نحوه ورزش خود اطمينان حاصل كنيد زيرا اطلاع از تعداد ضربان قلب در طول تمرين ميزان فشار وارد شده بر بدن را نشان مي دهد و به شما كمك مي كند تا در صورت نياز برنامه تمريني خود را اصلاح كنيد.

با توجه به اينكه شرايط بدني هر فرد با ديگري متفاوت است ميزان چربي سوزي و افزايش متابوليسم در بدن هر شخص به نسبت ضربان قلب او با شخص ديگر متفاوت است. پس نياز است تا هركس از تعداد ضربان قلب خود در حين تمرين و ارتباط آن با شدت تمريني كه انجام مي دهد آگاه باشد تا به نتيجه درستي در تمرينات خود برسد.

يك فرمول براي اينكه بدانيم اگر تعداد ضربان قلب ما چقدر باشد در بدن مان چربي سوزي صورت مي گيرد:

سن خود را از عدد 220 كم ‌كنيد و هر عددي كه حاصل شد بايد تعداد ضربان قلبتان در مدت تمرين به 80 تا 90 درصد عدد حاصله برسد.

ورزش كردن با تردميل در ابتداي صبح و قبل از خوردن صبحانه قند خون را به پايين ترين حد ميرساند. بنابراين در اين زمان استفاده از آن سبب افت فشار و قند خون شما ميشود. در كل انجام هيچ ورزشي قبل از خوردن صبحانه توصيه نمي گردد.بنابراين بهتر است اول صبحانه بخوريد تا قند از دست رفته بدن شما در طول شب جبران شود سپس شروع به ورزش كنيد،زيرا هدف از ورزش كردن ابتدا به دست آوردن سلامتي ست سپس كاهش وزن و مسائل ديگر.

ورزش كردن با استفاده از تردميل براي كاهش وزن و سلامت بدن بسيار مفيد مي باشد اما خوب است اگر پيش از استفاده از آن از اندازه آمادگي بدن خود توسط متخصص اطمينان حاصل كنيد و در مورد شدت و نحوه و زمان تمرين با مربي يا كارشناس ورزشي مشورت نماييد تا با اطمينان خاطر بيشتر و صحيح ترين نحو به انجام ورزش بپردازيد و از آن لذت ببريد.



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]